بریج یا پل دندانی : علت، مزایا، و هزینه

پل دندانی

افتادن دندان‌ها فقط یک مسئله مرتبط با زیبایی نیست هر چند که می‌تواند تأثیر زیادی در ظاهر یک لبخند سالم داشته باشد. اگر دندانی که افتاده است به کمک یکی از روش‌های ترمیمی دندانپزشکی جایگزین نشود، بر سلامت دهان و دندان و همچنین سلامت عمومی بیمار تأثیر منفی گذاشته که اثرات آن می‌تواند گسترده و عمیق باشد. با افتادن یک دندان ممکن است دندان‌های طبیعی ممک جابجا شده و نامرتب شوند، بر بایت فرد تأثیر گذاشته و باعث درد در فک، استخوان و بافت لثه‌ای که از دندانی که افتاده است محافظت می‌کرده است شود و در نهایت باعث گسترش عفونت و بیماری در کل بدن بیمار شود. به راستی دلایل متعددی برای جایگزین کردن دندان افتاده وجود دارد. خوشبختانه در دندانپزشکی مدرن روش‌های متعددی برای جایگزینی دندانی که افتاده است وجود دارد که یکی از این روش‌های استفاده از بریج دندان است.

اگر شما از ظاهر دهان خود به دلیل افتادن دندان خود خجالت می‌کشید نگران نباشید. زمانی که دندان یا دندان‌های شما می‌افتند نیاز به یک راه حل دارید که این راه حل می‌تواند استفاده از بریج دندان باشد. با کمک این روش شما می‌توانید لبخند زیبای خود را بازیابید. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی ویستا به دقت شرایط شما را بررسی کرده تا تعیین کنند که آیا شما شرایط استفاده از بریج دندانی را دارید و در این صورت این روش درمانی را به شما توصیه نمایند. برای رزرو نوبت و معاینه و تعیین این که آیا شما شرایط استفاده از بریج دندانی را دارید یا نه با ما تماس حاصل فرما‌یید.

مطالعه در مورد ایمپلنت

بریج دندان یا پل دندانی چیست؟


بریج دندان به صورت سفارشی برای هر بیمار ساخته می‌شود تا به صورت یکپارچه و با استفاده از دندان‌های طبیعی مجاور در دهان قرار گرفته و شکل، سایز، رنگ و بافت یکسانی با بقیه دندان‌ها پیدا کند.

مزایا پل دندانی


بریج کردن دندان مزایای زیادی برای بیماران دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • بازیابی ظاهر طبیعی لبخند
  • افزایش توانایی جویدن و تکلم
  • بایت سالم و درست
  • پیشگیری از جابجا شدن دندان‌های مجاور
  • یک روش دائمی برای جایگزینی دندان‌های افتاده است. اگر از بریج ها به درستی مراقبت شود بین 5 تا 7 سال دوام خواهند داشت.
  • یک روش سریع و کم تهاجمی است.
  • بازیابی قدرت و دوام دندان
  • بهبود بهداشت عمومی دهان و دندان

متقاضی درمان


اگر دندان شما که افتاده است بین یک و سه دندان مجاور است که این دندان‌ها از سلامت کافی برخوردارند و به بیماری‌های لثه نیز مبتلا نیستید می‌توانید از بریج دندان استفاده کنید تا جای دندان افتاده را پر کنید. در صورتی که به بیماری لثه مبتلا هستید، ما می‌توانیم قبل از قرار دادن بریج دندان این بیماری‌ها را درمان کنیم.

برای این که بتوانید از بریج دندان استفاده کنید باید دندان‌های طبیعی شما به اندازه کافی قوی و سالم باشند تا بتوانند روکش‌های دندانی را در جای خود حفظ کنند. برای استفاده از بریج‌های که با ایمپلنت نگهداشته می‌شوند، استخوان فک شما باید به اندازه کافی محکم و پرتراکم باشد. اگر تراکم استخوان فک شما کافی نباشد باید بریج دندان را پس از انجام عمل پیوند استخوان کار بگذارید.

انواع


بریج دندانی سه نوع اصلی دارد:

بریج‌های ثابت

متداول‌ترین نوع بریج دندان، بریجهای قدیمی هستند که از پرسلین جوش شده به فلز یا سرامیک ساخته شده‌اند که شامل یک تاج ساخته شده برای دندان یا ایمپلنت در هر طرف جای دندان خالی با یک پونیک یا دندان مصنوعی در بین آنها است.

 بریج دندانی معلق

این نوع بریج زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دندان‌های مجاور فقط در یک طرف دندان یا دندان‌های افتاده وجود داشته باشند. استفاده از بریج‌های معلق برای عقب دهان مناسب است زیرا در آن قسمت به دلیل احتمال آسیب‌دیدگی دندان‌های دیگر نمی‌توان فشار زیادی اعمال کرد.

بریج دندانی پیوند مریلند

بریج دندانی پیوند مریلند از پرسلین یا پرسلین جوش شده با فلز یا پلاستیک ساخته شده‌اند و لثه با استفاده از یک قاب فلزی یا پرسلینی تقویت می‌شود. لبه‌های فلز یا پرسلین از یک طرف بریج دندان پیوند مریلند به سمت دندان موجود برآمدگی دارند.

نحوه انجام درمان


برای تعیین این که آیا استفاده از بریج دندان برای شما مناسب است یا نه دندانپزشک به وسیله اشعه ایکس از دندان‌های شما عکس می‌گیرد تا محل قرار دادن بریج را ارزیابی کرده و ملزومات نصب آن را مشخص نماید.

برای نصب بریج دندان معمولاً شما باید دو مرتبه به مطب پزشک مراجعه کنید. اولین مراجعه برای آماده‌سازی دندان‌ها انجام می‌شود. آماده‌سازی دندان‌های نگهدارنده مشابه زمانی است که می‌خواهید روکش دندان بگذارید؛ آنها تراشیده می‌شوند تا فضای کافی برای نصب روکش آماده‌شده و سپس قالب آن آماده شده و برای آزمایشگاه ارسال می‌گردد تا بریج دائمی از روی آن ساخته شود. در این مدت که شما منتظر ساخت بریج دائمی هستید، دندانپزشک یک بریج موقت برای حفاظت از لثه و دندان‌ها به شما می‌دهد تا زمانی که بریج دائمی آماده شده و شما برای نصب آن دوباره به مطب بازگردید.

زمانی که بریج دندان شما توسط آزمایشگاه آماده شد، در جلسه دوم مراجعه به دندانپزشک این بریج روی دندان‌های شما نصب شده و تنظیم می‌شود و پس از تنظیم بایت به طور دائمی چسبانده می‌شود. در برخی موارد، ممکن است نیاز به سومین مراجعه به دندانپزشک نیز وجود داشته باشد تا لثه شما ارزیابی مجدد شده و بریج نصب شده دوباره تنظیم شود.

مراقبت از بریج دندان


در صورت مراقبت صحیح از دندان‌ها، این بریج‌ها تا 10 سال یا بیشتر در دهان دوام می‌آورند. پوسیدگی دندان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهایی است که برای بریج دندانی وجود دارد. ممکن است غذا بین دندان‌ها یا زیر دندان مصنوعی گیر کند. در صورت بروز پوسیدگی دندان، دندان‌های طبیعی در هر طرف دندان مصنوعی ضعیف شده و ممکن است بریج دندان بیفتد.

با رعایت نکات زیر شما می‌توانید بریج دندان خود را به مدت طولانی نو و تمیز حفظ کنید. برخی از نکات مراقبتی برای مراقبت از بریج دندانی عبارتند از:

  • دندان‌های خود را دو مرتبه در روز همراه با خمیردندان سیلیکای هیدراته مسواک کنید.
  • زیر دندان مصنوعی و بین دندان‌های طبیعی را یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید. برای این کار شما می‌توانید از نخ دندان‌های معمولی یا پروکسی برس که یک مسواک کوچکی است که برای دسترسی به تمام حفره‌های و قسمت‌های دور از دسترس دندان طراحی شده است استفاده کنید.
  • برای جرم‌ گیری به طور منظم به دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان مراجعه کنید.
  • از یک رژیم غذایی که بیشتر حاوی میوه، سبزیجات و فیبر است استفاده کنید و از گوشت در رژیم غذایی خود کمتر استفاده کنید.

بریج دندان از مشکلات و اختلالات جویدن که ممکن است در نتیجه افتادن دندان‌ها ایجاد شود پیشگیری می‌کند. از دندانپزشک در مورد چگونگی مراقبت از بریج دندان راهنمایی‌های لازم را بگیرید و مراجعات دوره‌ای خود به دندانپزشک را ادامه دهید تا همه چیز خوب پیش برود.

معایب


با این که استفاده از بریج‌های دندان یک روش عالی برای جایگزینی دندان از دست رفته است اما معایبی هم دارد که برخی از آنها عبارتند از:

رعایت دقیق و عالی بهداشت دهان و دندان لازم است

شما باید از بریج دندانی خود مراقبت مضاعفی به عمل آورید این کار با اقدامات معمول مانند مسواک کردن، نخ دندان کشیدن و جرم‌گیری دوره‌ای انجام می‌شود. بدون یک مراقبت عالی و بدون نقص، طول عمر بریج دندانی کاهش می‌یابد.

ساختار دندان از روی دندان تراشیده می‌شود

برای نصب بریج دندانی جهت جایگزینی دندانی که افتاده است باید روی دو دندان مجاور جای خالی دندان تراشیده شود. این دو دندان باید به اندازه‌ای کوچک شوند که پس از نصب بریج سایز و شکل آنها متناسب با دندان‌های دیگر شود. شما و دندانپزشک باید در مورد مزایا و معایب و همچنین گزینه‌های دیگر که برای جایگزینی دندان از دست رفته وجود دارد بحث و تبادل‌نظر کنید.

سوالات متداول


آیا با وجود بریج دندانی مشکلی برای غذا خوردن به وجود می‌آید؟

با وجود بریج دندانی ، غذا خوردن ساده می‌شود و توانایی شما در جویدن افزایش می‌یابد. ما توصیه می‌کنیم که شما بیشتر از غذاهای نرم با لقمه‌های کوچک استفاده کنید.

آیا بریج دندانی بر تکلم تأثیر می‌گذارد؟

راحت صحبت کردن با وجود بریج دندان نیاز به کمی زمان دارد. ممکن است شما در تلفظ برخی کلمات مشکل داشته باشید. به مرور زمان و با هماهنگ شدن دندان‌ها و زبان نحوه تکلم شما بهتر می‌شود.

هزینه


هزینه درمانی نصب بریج دندان در هر فردی متفاوت است. برخی از عوامل تأثیرگذار در هزینه عبارتند از نوع بریج دندانی مورد استفاده و محل جغرافیایی مطب دندانپزشک .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *