رادیوگرافی دندان در دوران بارداری و خطرات(عوارض)احتمالی آن

رادیوگرافی بارداری

زنان بارداری که دچار دندان‌درد می‌شوند ممکن است قبل از مراجعه به متخصص دندانپزشک درباره این موضوع تردید داشته باشند که آیا درمان‌های دندانپزشکی برای جنین داخل شکم او بی‌خطر خواهد بود. اگر باردار هستید، ممکن است خطر احتمال گرفتن عکس‌برداری از دندان شما را از مراجعه به دندانپزشکی بترساند، زیرا مطمئن نیستید که اشعه‌ی رادیولوژی چه تأثیری بروی سلامت کودکتان دارد. برخی از مادران آینده حتی برای مراجعه برای معاینات معمولی و منظم دندانپزشکی واهمه دارند، بدون اینکه حتی بدانند که آیا رادیوگرافی دندان در بارداری می‌تواند به کودکشان آسیب وارد کند یا نه. این نگرانی‌ها برای یک مادر باردار عادی است، خصوصاً اگر اولین بچه‌ی او باشد و تمام جوانب احتیاط را برای مراقبت از کودک خود در برابر آسیب بکار می‌برد.

اگر دچار دندان‌درد هستید یا یک مشکل دندانی اورژانسی دارید، باید به این موضوع فکر کنید که دندانپزشک شما به‌ طور معمول برای تشخیص علت مشکل، نیاز به انجام عکس‌برداری رادیولوژی خواهد داشت.

تقریباً چهل درصد زنان باردار به‌ نوعی بیماری لثه مبتلا می‌شوند. متخصص دندانپزشکی، برای تشخیص این مشکل به‌ عکس رادیولوژی نیاز دارد که خطر کمی برای مادر و کودکش خواهد داشت. درواقع در اکثر موارد وقتی‌ که درمان ضروری باشد، دندانپزشک شما انجام عکس‌برداری رادیولوژی را تجویز می‌کند. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی ویستا از عکس‌برداری دیجیتالی رادیولوژی استفاده می‌کنند که در آن اشعه‌ی بسیار خفیفی همراه با روپوش سربی و یک محافظ سپر مانند بکار برده می‌شود، درنتیجه انجام عکس‌برداری رادیولوژی در حین بارداری، کاملاً ایمن و بی‌خطر خواهد بود. برای دریافت مشاوره در خصوص رادیولوژی دیجیتال دندان در دوران بارداری یا جهت رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های تماس حاصل نمایید.

مطالعه در مورد ایمپلنت

تشخیص مشکلات دندان در بارداری با رادیوگرافی دندان


میزان اسیدی بودن دهان در زنان باردار ممکن است به خاطر هوس کردن خوراکی‌های شیرین، توجه کمتر به بهداشت دهان و دندان و حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی افزایش یابد. تغییرات هورمونی نیز می‌تواند باعث بروز بیماری لثه گردد که منجر به التهاب لثه، خونریزی لثه و واکنش شدیدی نسبت به پلاک دندان شود. اگر درمانی برای بیماری لثه صورت نگیرد ممکن است وضعیت شدیدتر شود و تا پریودنت لثه پیشرفت کند که لثه‌ها تحلیل می‌روند و دندان‌هایتان لق می‌شوند یا حتی می‌افتند. درمان نشدن مشکلات دندانی تنها برای دندان‌هایتان زیان‌آور نیست، بلکه می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بارداری نیز گردد. این مشکلات همچنین خطری برای کودک خواهد داشت. به‌طور مثال، پریودنت و التهاب ممکن است منجر به زایمان زودرس و کم‌وزن بودن کودک و تشنج بارداری pre eclampsia گردد.

تشخیص بیماری لثه

از طریق رادیوگرافی دندان در بارداری، دندانپزشک شما قادر به تشخیص و درمان سریع بیماری‌های لثه خواهد بود پیش از آنکه تأثیری بروی کودکتان داشته باشد. فناوری اشعه ایکس (رادیوگرافی) در چند سال گذشته پیشرفته‌ای بسیاری داشته است. جدیدترین و پرکاربردترین روش رادیولوژی، رادیوگرافی دیجیتالی می‌باشد که با استفاده از حسگرهای الکترونیکی عکس رادیوگرافی را از دهان شما می‌گیرد و در سیستم رایانه‌ای ثبت می‌کند. سپس فوراً می‌توان تصویر دیجیتالی بررسی، بزرگنمایی و یا به صورتی تنظیم کرد که دندانپزشک بتواند مستقیماً و به‌راحتی علت بروز مشکل را تشخیص دهد. به‌علاوه، در مقایسه با پرتو دهی پایین در رادیولوژی‌های گذشته، در این رادیوگرافی‌های دیجیتالی پرتوی اشعه تا نود درصد کاهش‌یافته است. همانند همه‌ی روش‌های درمانی، چند نکته نیز باید در حین انجام رادیوگرافی دندان در بارداری در نظر گرفته شود:

  •  همیشه قبل از انجام رادیوگرافی، دندانپزشک خود را از بارداریتان آگاه کنید.
  •  همیشه برای محافظت از کودکتان در برابر اشعه از روپوش مخصوص (روپوشی سربی) استفاده کنید.
  •  در سه‌ماهه‌ی اول یا نیمه‌ی دوم سه‌ماهه‌ی سوم از انجام رادیوگرافی اجتناب کنید.

برای انجام درمان‌های دندانپزشکی دلخواه همچون سفید کردن دندان آن را به بعد از زایمانتان موکول کنید.

آیا انجام رادیولوژی دندان در حین بارداری بی‌خطر است؟


متخصصین دندانپزشکی اعتقاد دارند که با رعایت احتیاط و نکات لازم، خطرات رادیولوژی‌ دندان در باررداری برای زنان باردار وجود ندارند، اما توصیه می‌کنند که در سه‌ ماهه‌ی اول از انجام آن خودداری کنید، زیرا رشد اصلی جنین در این دوره اتفاق می‌افتد. اگر مادر بارداری در این دوره دچار دندان‌ درد شدید و مبهمی شود، دندانپزشک رادیوگرافی را توصیه می‌کند، اما به‌طورکلی انجام رادیوگرافی را برای معاینات معمول و منظم دندانپزشکی می‌توان تا سه‌ماهه‌ی دوم بارداری به تأخیر انداخت. امروزه در عکس‌برداری دیجیتالی از اشعه در دوز پایین و یک روپوش سربی و محافظ مخصوص استفاده می‌شود که درواقع این روش را بسیار ایمن کرده است.

پرتوی اشعه‌ی ضعیف در رادیولوژی دندان


مسئله‌ی اصلی در انجام عکس‌برداری رادیولوژی، مقدار پرتویی ست که شما و کودکتان در معرض آن قرار خواهید گرفت. درواقع مقدار بسیار زیاد پرتوی اشعه‌ی مرگبار به کندذهنی و مشکلات چشمی ارتباط دارد. پرتودهی خطرناک تا بیش از10rad (واحد اندازه‌گیری تشعشع دریافت) با این مشکلات و اختلالات در ارتباط می‌باشد. خوشبختانه رادیولوژی‌های دندانی حتی در نزدیکی دوز 10rad هم نیستند. یک رادیوگرافی و یا حتی جند تصویر رادیوگرافی، هرگز تا بیش از 5 rad فراتر نمی‌روند. درواقع احتمال رسیدن اشعه‌ی ایکس به جنین حدود یک‌ صدم میلیارد می‌باشد. در حقیقت هر مادر باردار ناخواسته کودک خود را در معرض مقدار به خصوصی اشعه قرار می‌دهد. اشعه‌ی خورشید و زمین، کودک شمارا تا 100 تا 90 میلی رادیان در طول کل دوره‌ی بارداریتان در معرض پرتو دهی قرار خواهد داد.

روند انجام رادیولوژی


قبل از انجام رادیولوژی دیجیتالی دندان در بارداری به هیچ‌گونه آماده‌سازی نیازی نیست. اگرچه حتماً دهان و دندانتان را به‌خوبی تمیز کنید تا هیچ‌گونه غذای مانده‌ای در بین دندان‌هایتان باقی نماند و در عکس‌برداری نشان داده نشوند، زیرا احتمال دارد به‌اشتباه هشداری مهم در مورد یک مشکل باشد. ابتدا دستیار دندانپزشک یک روپوش سربی را برای حفاظت بدنتان در برابر اشعه به تن شما می‌کند. سپس دندانپزشک (که گواهی انجام رادیولوژی دندانی دارد) ابزاری، از جنس پلاستیک، دردهان شما قرار خواهد داد و از شما می‌خواهد تا دهانتان را روی آن ببندید. این باعث می‌شود تا فیلم رادیوگرافی در جای خود محکم باقی بماند. سپس تکنسین از قسمت موردنظر عکس می‌گیرد. این روند بدون درد است و تا وقتی‌که تصاویر مورد نظر از کل دندان‌هایتان گرفته شود ادامه خواهد یافت.

رادیوگرافی‌های دندان چند بار گرفته می‌شود؟


نیازهای فردی و مشکلات شما در مورد دهان و دندانتان معمولاً تکرار انجام عکس‌برداری و یا عدم نیاز به آن را معلوم می‌کند. متخصص دندانپزشکی سابقه پزشکی و دندانی، دندان‌هایتان و علائم و نشانه‌های شما را بررسی و معاینه می‌کند و قبل از انجام رادیولوژی، درباره‌ی سن و خطر بیماری شما صحبت می‌کند. در اکثر مواقع، هر سه یا پنج سال به انجام یک سری کاملی از رادیوگرافی دندان نیاز است، اگرچه انجام رادیوگرافی عرض دندانی معمولاً حدود یک یا دو بار در سال مورد نیاز است.

نکاتی برای سالم نگه‌داشتن دندان‌ها در دوران بارداری


  • بعد از هر استفراغ و حالت تهوع صبحگاهی دهان خود را آب بزنید و از مسواک زدن بوری دندان پس‌ از آن خودداری کنید زیرا به مینای دندان شما آسیب می‌زند. یک شستشوی ساده‌ی دهان با آب و یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین می‌تواند به خنثی کردن اسید دهان کمک کند.
  •  معاینات دندانپزشکی منظم را ادامه دهید.
  •  در مورد آنچه می‌خورید محتاط باشید، رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
  •  روزی دو بار در روز دندان‌هایتان را مسواک بزنید، صبح و شب.
  •  روزانه نخ دندان بکشید.

9 دیدگاه ها

  • حدیث, اردیبهشت 10, 1400 @ 7:15 ب.ظ پاسخ

    سلام خواهش میکنم جوابمو بدین، من تازه فهمیدم که باردارم اما دو هفته پیش برای دندونم رادیولوژی رفتم و بعد دندونمو عصب کشی کردم، برای جنین مشکلی بوجود میاره؟

    • کلینیک دندانپزشکی ویستا, اردیبهشت 11, 1400 @ 7:34 ق.ظ پاسخ

      سلام میزان اشعه رادیوگرافی دندانپزشکی بسیار کم است

  • زهرا, تیر 15, 1401 @ 10:03 ق.ظ پاسخ

    سلام وقتتون بخیر من یه هفته پیش تست بارداری دادم منفی بود حالا رفتم دندان پزشک رادیولوژی عکس گرفتم سه روزبعداز رادیولوژی تست دادم میگن حامله ای ایا برای جنین مشکلی دارد ؟؟؟

    • Negar, آبان 9, 1401 @ 2:54 ق.ظ پاسخ

      منم‌ همینطوز شدم خیلی میترسم

  • مریم, آذر 24, 1401 @ 11:49 ق.ظ پاسخ

    سلام من چون تاخیر در دوره داشتم برای عکس دندان از پیشبند مخصوص استفاده کردم اگر بارداری باشه مشکلی پیش نمیاد؟!

  • حنانهکثیری, فروردین 17, 1402 @ 6:10 ب.ظ پاسخ

    سلام بنده ب تازگی آزمایش بارداری داده و متوجه شدم باردارم.تقریبا سه هفته.یکی از دندان هام ب شدت درد داشت و حتی نوبت زده بودم و الان متوجه شدم باردارم حتی آب ولرم هم میخورم تا مغز استخوانم تیر می‌کشه.چیکار کنم از هرکسی سوال کردم یه جوابی میده یکی میگ دندان پزشک ها سوزن مخصوص دارن خوردی ندارن اقدام کن یکی میگ خطر جدی واسه جنین داره یکی میگه حتی در سه ماه دوم هم درستش نکن روی سلامت و عقل جنین اثرداره و باعث کم هوشی و ضعف عقلانی وجسمی میشه.دارم دیوانه میشم تورو خدا کمکم کنید این ها درسته یاخیر؟

  • معصومه, خرداد 13, 1402 @ 2:04 ب.ظ پاسخ

    سلام وقتتون بخیر من یه هفته پیش تست بارداری دادم منفی بود حالا رفتم دندان پزشک رادیولوژی عکس گرفتم سه روزبعداز رادیولوژی تست دادم میگن حامله ای ایا برای جنین مشکلی دارد ؟ خیلی نگرانم

  • مصطفی دانشجوی سال ۴ دندانپزشکی, خرداد 27, 1402 @ 8:42 ب.ظ پاسخ

    کلا رادیوگرافی دندان آسیب قابل توجهی برای جنین ندارد،اما بهتر است در سه ماهه اول و نیمه دوم سه ماه سوم انجام نشه و در صورت نیاز هم از روپوش مخصوص استفاده بشه،و در کل در صورتی که پزشک تشخیص بده حتما لازم هست،مشکل خاصی برای انجام آن وجود ندارد.

  • سارا, تیر 6, 1402 @ 0:18 ق.ظ پاسخ

    سلام نترسید
    برا منم این اتفاق اوایل بارداریم افتاده بود
    اما الان کودکم کاملا سالم شکر خدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *