5 روش برای کاهش ورم و التهاب لثه و صورت بعد از کشیدن دندان

تورم و التهابی که پس از کشیدن دندان ایجاد می‌شود، واکنش طبیعی بدن محسوب می‌شود. التهاب و تورم علامت خوبی است که نشان دهنده پیشرفت طبیعی التیام ریشه دندان کشیده شده است. میزان التهاب و مدت زمان تورم ناشی از کشیدن دندان در افراد مختلف متفاوت است. میزان تورمی که پس از کشیدن دندان ایجاد می‌شود ارتباط مستقیمی با میزان آسیبی دارد که در جراحی دندان به بافت‌های اطراف وارد می‌شود. اگر لثه و بافت‌های اطراف زخم شوند و آسیب زیادی ببینند، پس از خارج کردن دندان میزان تورم بافت‌ها بیشتر خواهد شد. معمولا در کشیدن دندان عقل یا جراحی برای کشیدن دندان، تورم یک مسئله شایع است. در جراحی‌های باز یا بسته کشیدن دندان میزان تورم به‌طرز قابل‌ توجهی کم است. آسیب دیدن بافت‌های نرم، آسیب رساندن به استخوان، جدا شدن قسمت‌های آویزان و التهاب ناشی از شکستگی استخوان از علل شایع تورم بیش از حد محسوب می‌شوند. معمولاً دو روز پس از کشیدن دندان، تورم به بالاترین سطح خود می‌رسد. پس از کشیدن دندان، دندان‌پزشک نکاتی را درباره روش‌های کاهش تورم ارائه می‌کند.

پس از کشیدن دندان تا چه مدت صورت ورم دارد؟

معمولا ورم حدود ۴ تا ۶ روز طول می‌کشد، و به طور طبیعی هفت روز پس از کشیدن دندان، ورم به طور کامل از بین می‌رود. اگر در این بازه زمانی، بهبودی حاصل نشد باید برای معاینه به دندان‌پزشک مراجعه کرد. در برخی موارد، در ابتدا تورم از بین می‌رود سپس مجددا عود می‌کند. این مسئله در مواردی رخ می‌دهد که زخم ریشه دندان کشیده شده عفونت کرده باشد. ورم ثابت پس از کشیدن دندان یا بیشتر شدن آن و چند روز پس از کشیدن دندان می‌تواند علامت عفونت باشد.

تورم که به علت عفونت ایجاد می‌شود

باید براساس موارد زیر، تورم ناشی از بروز عفونت را از تورم پس از جراحی تفکیک کرد:
• در مواردی که تورم به علت بروز عفونت ایجاد می‌شود دمای پوست بالا می‌رود.
• در محل مورد نظر قرمزی بیشتری مشاهده می‌شود.
• در صورتی که محل زخم عفونی شده باشد ممکن است بیمار تب کند.
در مواردی که ورم به علت عفونت ایجاد می‌شود هر یک ساعت به مدت ۳۰ دقیقه از کیسه آب گرم استفاده می‌گردد و از خارج روی موضع قرار داده می‌شود. برای درمان عفونت به بیمار آنتی‌بیوتیک داده می‌شود. در صورتی که به خاطر بروز عفونت، آبسه تشکیل شود پزشک آن را سوراخ می‌نماید و مایع درون آن را تخلیه می‌کند.

کنترل ورم بعد از کشیدن دندان

برخی از مواردی که به کاهش ورم ناشی از کشیدن دندان کمک می‌کنند عبارتند از:

سرما درمانی

قرار دادن کیسه آب سرد روی محل جراحی شده باعث کاهش تورم ناشی از کشیدن دندان می‌شود. سرما باعث تنگ شدن عروق خونی می‌شود و بدین وسیله از تراوش خون و مایعات به درون بافت جلوگیری می‌کند. باید پس از کشیدن دندان به صورت دوره‌ای از کیسه آب سرد برای کاهش تورم استفاده کرد تا عروق خونی تنگ شوند. می‌توان به مدت ۲۰ دقیقه از کمپرس آب سرد استفاده کرد سپس به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کرد و مجددا به مدت ۲۰ دقیقه کمپرس را روی محل مورد نظر گذاشت. باید ۱۲ ساعت پس از جراحی حدود یک ساعت از کمپرس آب سرد استفاده کرد. در ۳۶ ساعت اول نباید از کمپرس آب گرم استفاده کرد. باید یخ را درون کیسه کائوچویی ریخت و روی محل مورد نظر قرار داد. در صورتی که کیسه کائوچویی در دسترس نباشد می‌توان از کیسه پلاستیکی استفاده کرد. می‌توان به طور مستقیم یک تکه یخ را روی موضع قرار داد. بیمار باید در ۱۲ الی ۲۴ ساعت اول پس از کشیدن دندان سر خود را بالا نگه دارد.

باند فشاری

می‌توان برای کاهش ورم ناشی از کشیدن دندان به شرح زیر از باند فشاری استفاده کرد:
• در صورتی که تورم در قسمت جلویی دندان ایجاد شده باشد باید باندهای تا شده را در قسمت بیرونی لب قرار داد و توسط چسب محکم نمود.
• در صورتی که تورم در قسمت انتهای دهان ایجاد شده باشد، باید باندهای تا شده را از روی پوست صورت روی ورم قرارداد و توسط باندکشی محکم نمود.

کمپرس آب گرم

معمولاً طی یک یا دو روز پس از کشیدن دندان، ورم به حداکثر خود می‌رسد. در این مرحله استفاده از کمپرس سرد مفید نیست. باید یک یا دو روز پس از کشیدن دندان از کمپرس مرطوب و گرم استفاده کرد. این امر باعث باز شدن عروق خونی و افزایش جریان خون می‌شود. باید فقط به مدت نیم ساعت از کیسه گرم و مرطوب استفاده کرد. برای جلوگیری از سوختگی پوست می‌توان از ژل بی‌حس کننده استفاده کرد.

آنزیم‌ها و هورمون‌ها

آنزیم و هورمون‌های زیادی در بازار موجود هستند که با هدف درمان تورم پس از جراحی طراحی شده‌اند، اما نباید هر روز از آنها استفاده کرد. این آنزیم‌ها از بروز تورم جلوگیری نمی‌کنند اما با تجزیه بافت همبند و سدهای فیبرینی، مایع جمع شده را در نقاط بیشتری توزیع می‌کنند. با این حال احتمال گسترش عفونت به سایر نقاط وجود دارد.

هورمون‌ها کورتیکو استروئید

استفاده از هورمون‌های کورتیکو استروئید در مقادیر بالا می‌تواند باعث کاهش ورم شود. با این حال این هورمون‌ها عوارض جانبی زیادی دارند و نباید پس از کشیدن ساده دندان از آنها استفاده کرد.

مواردی که باید از آنها اجتناب کرد

افرادی که دندان خود را کشیده‌اند باید به منظور جلوگیری از تشدید تورم از موارد زیر اجتناب کنند:
• محل زخم ریشه را دستکاری نکنند.
• بیمار باید حداقل طی ۴۸ ساعت اول پس از کشیدن دندان از استعمال دخانیات خودداری کند.
• باید از مک زدن، تف کردن، یا نوشیدن مایعات سرد توسط نی خودداری کند زیرا این کار با ایجاد فشار منفی باعث می‌شود لخته ایجاد شده در محل زخم از جای خود کنده شود و زخم خونریزی کند. در صورتی که فرایند التیام زخم به تعویق بیفتد منجر به تورم بیشتر می‌شود.
• بیمار باید طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از کشیدن دندان از مایعات و غذاهای نرم استفاده کند. بدین منظور بیمار می‌تواند از پودینگ، ماست، پوره سیب‌زمینی، سوپ، و غذاهای نرم استفاده نماید.

به این پست امتیاز دهید.
5 روش برای کاهش ورم و التهاب لثه و صورت بعد از کشیدن دندان