جراحی و کشیدن دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته گاهی می‌تواند موجب درد، تورم یا عفونت شود. اگر مشکلاتی از این قبیل با دندان‌های عقل خود دارید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. جراحی برای خارج کردن دندان عقل نهفته می‌تواند این مشکلات را از بین ببرد. دندانپزشک، شما را معاینه می‌کند و در مورد اینکه آیا این بهترین راه برای شما می‌باشد، با شما صحبت می‌کند. دندانپزشک شما ممکن است، دندان عقل شما را خارج کند.

آیا دندان عقل نهفته شما موجب درد و ناراحتی برایتان شده است؟ خارج کردن دندان عقل کاری معمول است که به از بین رفتن درد ناشی از دندان عقل کمک می‌کند. دندان‌های عقل مشکل دار، اگر خارج نشوند، می‌توانند موجب آسیب جدی به دندان‌ها و استخوان آرواره اطراف آن شوند. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی ویستا سابقه دندانپزشکی شما و سلامت عمومی دهان و شرایط دندان عقلتان را بررسی می‌کنند. اگر دندانپزشک، مشکلی در دندان‌های عقل شما تشخیص دهد، کشیدن دندان یا جراحی ممکن است برای خارج کردن آنها و حذف یا اجتناب از هرگونه علائم ناراحتی، پیشنهاد شود. برای دریافت مشاوره یا جهت رزرو و نوبت از متخصصین ما برای کشیدن دندان عقل نهفته می‌توانید با شماره‌های  02122027384 و 02122023658  تماس حاصل فرمایید.

چرا باید دندان عقل را خارج کرد؟

پوسیدگی دندان

اگر دندان عقل شما نهفته است، بزاق دهان، باکتری‌ها و غذا ممکن است اطراف آن تجمع یابند و موجب پوسیدگی دندان عقل یا دندان جانبی آن شوند. این امر، اغلب به عفونتی دردناک منجر می‌شود.

عفونت لثه

اگر دندان شما کمی از لثه بیرون زده است، ذرات غذا و باکتری‌ها می‌توانند زیر لثه جمع شده و موجب عفونت موضعی شود. این امر می‌تواند به درد، تورم و بوی بد دهان منجر گردد. حتی ممکن است جویدن یا بازکردن کامل دهان، برایتان دشوار گردد. این عفونت می تواند در گونه ها و گردن نیز گسترش یابد.

درد فشاری

هنگامی که دندان عقل رشد می‌کند، بدلیل آنکه سعی در بازکردن فضا می‌کند، می‌تواند موجب فشار بسیاری به دیگر دندانهای درون دهان گردد. این می‌تواند موجب درد فشاری بسیار زیادی شود و حتی ممکن است به فرسایش دیگر دندان‌ها منجر شود.

دلایل مربوط به ارتودنسی

اگر برای مرتب شدن دندانهایتان، در حال درمان ارتودنسی هستید، دندان عقلتان با جابجا کردن دندان‌ها، می‌تواند نتیجه را دچار مشکل نماید.

دلایل مربوط به پروتز دندان‌ها

وقتی بیماری به دندان مصنوعی نیاز داشته باشد، توصیه می‌شود همه دندان‌های عقلشان را خارج کنند. اگر یک دندان عقل در زیر دندان مصنوعی رشد کند، می‌تواند به سوزش و ناراحتی بینجامد و اگر دندان عقل خارج شود، بیمار به دندان‌های مصنوعی جدید نیاز خواهد داشت چرا که این امر شکل لثه ها و دهان را تغییر می‌دهد.

خونریزی و لثه‌های حساس و رشد کیست از دیگر مشکلات دندانی ناشی از دندان عقل نهفته است.

مطالعه در مورد ایمپلنت

آمادگی

دندانپزشک شما توضیح می‌دهد که چگونه برای خارج کردن دندان عقلتان آماده شوید. بعنوان مثال، اگر دخانیات استعمال می‌کنید، ممکن است از شما خواسته شود آن را ترک کنید زیرا استعمال دخانیات خطر عفونت جراحات را افزایش می‌دهد که می‌تواند بهبود شما را کند نماید. این کار، معمولا در یک روز و با بیحسی موضعی انجام می‌شود. این بیحسی، احساس درد در لثه‌ها را بطور کامل از بین می‌برد ولی بدان معنی است که در حین خروج دندان عقلتان، بیدار خواهید بود. ممکن است داروی مسکن برای کمک به آرامش، به شما داده شود. دندانپزشک شما، آنچه قبل، حین و پس از انجام کار اتفاق می‌افتد و هرگونه دردی که ممکن است داشته باشید، را با شما در میان می‌گذارد. شما می‌توانید برای درک آنچه قرار است اتفاق افتد، سوالات خود را بپرسید.

فرایند درمان

روش کار برای خارج کردن دندان‌های عقل شما می‌تواند بسته به میزان دشواری خارج ساختن دندانها، متفاوت باشد. خارج کردن دندان‌های عقل بالایی معمولا نسبت به دندانهای عقل پایینی، پیچیدگی کمتری دارند. ما در اینجا به بررسی اجمالی آنچه در انتظار شماست، می‌پردازیم. ولی جزئیات دقیق درباره روش کار، بسته به شرایط شما، می‌تواند متفاوت باشد. می‌توانید این موضوع را با دندانپزشکتان مطرح کنید.

خارج کردن دندان عقل

وقتی ماده بیحسی اثر کرد، دندانپزشک، دندان شما را با ابزار دندانپزشکی محکم می‌گیرد و سپس با به جلو و عقب بردن  و کمی پیچاندن دندان، آن را لق می‌کند. پس از آن می‌توان آن را بطور کامل خارج کرد.

جراحی

اگر کشیدن دندانتان دشوارتر باشد، دندانپزشک می‌تواند لثه شما را در نزدیکی دندانتان، برش دهد. ممکن است لازم باشد کمی از استخوان را بردارند تا به خارج کردن دندان کمک کنند. پس از کشیدن دندان، در صورت لزوم، دندانپزشک زخم شما را، معمولا با نخهای قابل جذب، بخیه می‌زند. کشیدن اکثر دندانهای عقل فقط چند دقیقه بطول می‌انجامد ولی دندانه‌ای دشوارتر، حدود 20 دقیقه زمان نیاز دارند.

پس از درمان

پس از بیحسی موضعی، ممکن است سه تا چهار ساعت طول بکشد تا حس آرواره هایتان بازگردد. مراقب باشید آن ناحیه را گاز نگیرید یا غذا و نوشیدنی خیلی داغ نخورید زیرا می‌توانند موجب سوختگی دهانتان شوند. هر زمان آمادگی داشتید می‌توانید به منزل بروید. دندانپزشک، توصیه‌هایی برای مراقبت از دندان و لثه شما، پیش از آنکه به منزل بروید، به شما ارائه می‌کند. ممکن است داروهای مسکن، آنتی بیوتیک و دهانشویه به شما داده شود. و همچنین ممکن است زمانی برای معاینات بعدی داشته باشید، بویژه اگر کشیدن دندانتان، دشوار بوده است. اکثر افراد، بخیه‌های آب شدنی دارند که خود‌بخود از بین می‌روند و طی چند روز با مسواک، کاملا تمیز می‌شوند.

بهبود

پس از خارج کردن دندان عقلتان، احتمالا به مدت یک یا دو روز احساس درد خواهید داشت. اگر کشیدن دندان، دشوار باشد، دهان شما ممکن است برای یک هفته یا بیشتر زخم باشد. در صورت نیاز، می‌توانید داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن از داروخانه بگیرید. دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند هر دو این داروها را مصرف کنید زیرا می‌توانند برای تخفیف درد، با یکدیگر بهتر عمل کنند.

از آسپیرین استفاده نکنید زیرا می‌تواند خونریزی را شدت بخشد. پس از خارج کردن دندان عقل، طی 24 ساعت اول، دهان خود را به آرامی بشویید. شستشوی با قدرت و شدید می تواند لخته‌های خون که به فرآیند التیام کمک می‌کنند را دچار مشکل سازد. پس از صرف غذا، برای تمیز کردن ذرات غذا در نواحی اطراف دندان کشیده شده، دهانتان را بشویید. پس از خروج دندان عقل، باید دندانهایتان را مطابق معمول، به بهترین نحو ممکن، مسواک بزنید. ولی چند روز اول، مسواک را به نواحی زخمی، نزدیک نکنید.

خوردن و آشامیدن

برای چند روز اول، فقط غذاهای نرم بخورید. می‌توانید به تدریج به رژیم غذایی معمول خود بازگردید ولی برای شروع، سعی کنید از جویدن در نواحی درحال التیام، خودداری کنید. بهتر است از نوشیدنیهای خیلی داغ یا خیلی سرد، در 24 ساعت اول، اجتناب کنید.

خونریزی

اگر لثه خونریزی کرد، یک پارچه تمیز یا گاز استریل را تا کنید و آن را روی لثه ی درحال خونریزی بگذارید و با دندان، حدود 5 تا 10 دقیقه، فشار دهید. دهانتان را نشویید و در حالت مستقیم نشسته قرار بگیرید. اگر خونریزی پس از یک یا دو ساعت، متوقف نشد، با دندانپزشکتان تماس بگیرید.

خطرات و مشکلات

همه امور پزشکی با خطراتی همراه هستند. ولی این خطرات برای افراد مختلف، متفاوت است. اطمینان حاصل کنید که برای اطلاعات بیشتر، هرگونه نگرانی خود را با دندانپزشکتان در میان بگذارید.

اثرات جانبی، اثرات ناخواسته ولی اکثرا موقت هستند که پس از انجام امور پزشکی ممکن است با آنها روبرو شوید. مشکلات خاص برای کشیدن دندان عقل، می تواند شامل موارد زیر باشد.

• آسیب تصادفی به دیگر دندان‌های جانبی، شاید خالی شدن دندان پرشده یا روکش دندان
  • درد شدید بدلیل شرایطی تحت عنوان حفره خشک. این خطرات برای هر فرد، ممکن است متفاوت باشد.

هزینه

هزینه خارج کردن دندان عقل به شرایط فردی شما بستگی دارد. عواملی مانند نوع بیحسی مورد استفاده و ماهیت کشیدن دندان می‌تواند بر قیمت کلی تاثیر بگذارد.