ارتودنسی لینگوال یا مخفی:مزایا،روش و هزینه

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یک روش متفاوت برای درمان ارتودنسی ارائه می‌کند بطوری که براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی به جای اینکه در طرف گونه باشند، در سمت پشت یا زبان دندان‌ها نصب می‌شوند. بریس‌های دندانی معمول بسیار محسوس هستند و ممکن است باعث تحریک لب‌ها و گونه‌ها شوند. مزایای اصلی بریس‌های لینگوال این است که آنها تقریباً بطور کامل نامحسوس هستند و لبخند را به شکل موثری انتقال می‌دهند.

شباهت بسیار زیادی بین روش جاگذاری بریس‌های معمول و بریس‌های لینگوال وجود دارد. هرچند بریس‌های لینگوال تنها برای افرادی که قسمت عمده‌ی دندان‌های شیری آنها افتاده است مناسب می‌باشد اما بریس‌های لینگوال ممکن است برای افرادی که اندازه‌ی عمودی دندان‌های آنها زیاد است مناسب نباشد، زیرا نحوه‌ی قرارگیری دندان‌ها در این شرایط اجازه‌ی نصب موثر بریس‌های لینگوال را نمی‌دهد.

اگر شما یکی از افرادی هستید که رویای داشتن لبخندی مرتب‌تر و جذاب‌تر را دارید، اما نمی‌توانید خود را متقاعد به قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی معمول با بریس‌های فلزی کنید، باید بدانید که ایده‌ی استفاده از بریس‌های ساخته شده از براکت‌ها و سیم های فلزی همیشه برای همه جذاب نمی‌باشد، بخصوص برای بزرگسالان و نوجوانان که می‌خواهند چهره‌ای موجه داشته باشند. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی ویستا بعد از تعیین وضعیت دندان‌های شما، ارتودنسی لینگوال را توصیه می‌کنند که امکان مرتب کردن دندان‌ها برای دستیابی به لبخندی بی عیب و نقص را بدون هیچ گونه نگرانی از ظاهر بیرونی دندان‌ها فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی مرتب شدن دندان‌ها توسط ارتودنسی لینگوال و در عین حال داشتن لبخندی که مناسب سبک زندگی‌تان باشد و یا برای رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02122027384 و 02122023658 تماس حاصل نمایید.

بریس لینگوال چه کاربردی دارد؟


بریس‌های لینگوال و ارتودنسی نامرئی می‌توانند تقریباً هر مشکل ارتودنسی را درمان کنند، اما برای هر بیماری مطلوب نمی‌باشند. انجام مشاوره قبل از درمان بهترین راه برای تعیین اینکه ارتودنسی لینگوال برای شما مناسب است یا یک گزینه‌ی درمانی متفاوت بهتر خواهد بود، می‌باشد. بریس‌های لینگوال به صورت lite نیز در دسترس هستند که تنها برای ۶ دندان جلویی که در هنگام خندیدن بیشتر قابل مشاهده هستند، طراحی شده‌اند.

مطالعه در مورد ایمپلنت

مزایا


یک روش برای اینکه زیبایی ظاهری دندان‌ها حفظ شود استفاده از ارتودنسی لینگوال می‌باشد. به جای داشتن براکت‌های فلزی متصل به جلوی دندان‌ها، این بریس‌های فلزی به شکلی طراحی شده‌اند که به پشت دندان‌ها متصل می‌شوند بطوری که هنگام لبخند زدن قابل مشاهده نیستند. این روش یک جایگزین مناسب برای افرادی است که قصد اصلاح دندان‌های خود را دارند اما نمی‌خواهند هنگام لبخند زدن قطعات فلزی ناخوشایند آنها پدیدار شود.

در واقع مزیت مشخص ارتودنسی لینگوال از پشت دندان این است که هیچ شخصی متوجه آنها نخواهد شد مگر اینکه داخل دهان شما را نگاه کنند. به غیر از آن هیچ علت دندانپزشکی یا بالینی متقاعد کننده‌ای برای استفاده از بریس‌های لینگوال نسبت به بریس‌های معمول وجود ندارد.

فرایند درمان


روش نصب بریس‌های لینگوال شبیه به روش نصب بریس‌های معمول است. ابتدا رادیوگرافی و تهیه‌ی قالب دندان‌ها به منظور ایجاد یک برنامه‌ی درمانی موثر انجام می‌شود.

سپس براکت‌های اختصاصی با توجه به قالب دندان‌ها در آزمایشگاه ساخته می‌شوند. پس از آماده شدن براکت‌ها، می‌توان آنها را در پشت هر دندان متصل کرد. یک سیم ارتودنسی از میان براکت‌ها عبور داده می‌شود تا فشار ملایم و مداومی بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود و آنها را به طرف موقعیت مناسب حرکت دهد.

اصلاحات ارتودنسی منظم برای بررسی پیشرفت و تعویض سیم‌های ارتودنسی ضروری است. با اینکه بریس‌های لینگوال بطور کلی راحت هستند، اما ممکن است در روزهای اول در صحبت کردن مشکل داشته باشید. از مواد غذایی رشته‌ای مانند کرفس باید پرهیز کرد زیرا می‌توانند به راحتی دور بریس‌ها گیر کنند. مانند بریس‌های معمول در صورتی که سیم یا براکت‌ها باعث تحریک زبان شدند می‌توان از موم دندانپزشکی بر روی آنها استفاده کرد.

بعد از قرارگیری بریس‌های لینگوال


بیماران ممکن است نسبت به سایر گزینه‌های درمانی برای مدت زمان طولانی‌تری احساس ناراحتی کنند زیرا بریس‌ها در پشت دندان‌ها نصب می‌شوند، اما بعد از این دوره‌ی اولیه به راحتی با آنها سازگاری پیدا می‌کنند.

رعایت بهداشت مناسب هنگام استفاده از ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی زبانی مانند هر درمان دیگری برای سالم نگه داشتن دندان‌ها و فراهم کردن بیشترین میزان مراقبت ضروری است. گیر افتادن غذا در پشت دندان‌ها راحت‌تر است، بنابراین به شدت توصیه می‌شود که بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید. شما قادر خواهید بود که بطور عادی غذا بخورید، هرچند باید از غذاهای چسبنده، سخت یا حاوی شکر پرهیز کنید. مراجعه منظم به دندانپزشک جهت معاینه‌ی دندان‌ها تضمین خواهد کرد که در حین درمان از دندان‌ها به خوبی مراقبت می‌شود و پس از درمان به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست پیدا می‌کنید.

به بیمارانی که در ورزش‌های تماسی شرکت می‌کنند توصیه می‌شود که از محافظ دهان استفاده کنند. برای سایر فعالیت‌ها مانند دوچرخه سواری و اسکیت نیز استفاده از محافظ دهان سودمند است. همچنین ممکن است در ارتودنسی لینگوال نواختن آلات موسیقی با دهان در ابتدا دشوار باشد، هرچند به تدریج با عادت کردن دهان به بریس‌ها آسان‌تر خواهد شد.

نکات مراقبتی


  • قبل از بیرون رفتن برای صرف شام زمان کافی را در خانه برای تست غذاهایی که خوردن آنها آسان است اختصاص دهید. در ابتدا مصرف غذاهایی که نرم هستند مانند برنج و پوره سیب زمینی آسان‌تر می‌باشد. استیک و سبزیجات رشته‌ای ممکن است بین دندان‌ها گیر کنند و باعث ناراحتی یا مشکلات بهداشتی شوند.
  • قرارگیری و محل بریس‌های تازه نصب شده ممکن است باعث شود که عمل بلعیدن بدون استفاده از فشار زبان دشوار باشد. فک بالا و پایین خود را با ملایمت روی هم فشار دهید بطوری که دندان‌ها به آرامی روی هم قرار گیرند و سپس غذا را ببلعید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که بلعیدن آسان‌تر و طبیعی‌تر شود.
  • ممکن است صحبت کردن بطور واضح در ابتدا دشوار باشد. از این رو باید نحوه‌ی تلفظ و صحبت کردن را با وجود بریس‌های جدید تمرین کنید. پیشرفت‌های ارتودنسی جدید می‌توانند کمک کنند که مشکل تکلم و تحریک زبان کمتر آزاردهنده باشد.

معایب


استفاده از ارتودنسی لینگوال ممکن است باعث ناراحتی جدی برای بیماران شود و نصب آنها می‌تواند یک چالش واقعی برای دندانپزشک باشد. بیمار باید سر خود را تا حد امکان به عقب ببرد تا دندانپزشک بتواند بهتر بر فرایند نصب کنترل داشته باشد. دندانپزشک نیز باید بیشتر خم شود.

براکت‌های لینگوال باید نزدیک‌تر به هم قرار بگیرند زیرا قوس داخلی در پشت دندان‌ها دارای اندازه‌ی کوچک‌تری نسبت به قوس بیرونی است. این امر باعث می‌شود که فرایند نصب و اصلاحات بعدی دشوارتر شود. بریس‌های لینگوال همچنین می‌توانند در ابتدا نسبت به بریس‌های معمول بیشتر باعث تحریک زبان شوند. علاوه بر این، از آنجایی که فرایند نصب آن درگیرانه‌تر و خسته کننده‌تر است، هزینه‌ی ارتودنسی بطور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از بریس‌های سرامیکی که آنها نیز گران‌تر از بریس‌های فلزی معمول هستند، می‌باشد.

هزینه


هزینه ارتودنسی زبانی یا لینگوال بیشتر از بریس‌های فلزی معمول می‌باشد. یکی از بزرگ‌ترین عوامل، هزینه‌ی مواد استفاده شده برای بریس‌های لینگوال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *