لمینت (لامینت) یا ونیر دندان چیست:مزایا،روش و هزینه

لمینت

ونیر دندان یا لمینت دندان، یک پوسته یا لایه‌ی نازک سرامیکی است که بر روی سطح دندان قرار می‌گیرد. لمینیتها از مواد ترمیم کننده‌ای ساخته می‌شوند که برای اهداف زیبایی در کنار حفاظت از سطح دندان آسیب‌دیده کاربرد دارند. اساساً ونیرها برای کمک به فرد برای داشتن دندانی با ظاهر زیباتر و لبخندی جذابتر اصلاح طرح لبخند مفید هستند به همین دلیل توسط بسیاری از دندان‌پزشکان زیبایی دندان‌پزشکی زیبایی استفاده می‌شوند. به علاوه، فرایند انجام لمینت به اندازه‌ی انجام روکش دندان روکش دندان پیچیده نیست اما پیچیده‌تر از انجام باندینگ دندان باندینگ دندان می‌باشد.

رایجترین استفاده‌ی ونیرها یا لمینیتها، ترمیم دندانهای آسیب‌دیده، دندانهای دارای تغییر رنگ تغییر رنگ دندان، دندانهای شکسته شکستگی دندان یا دندانهای فاصله‌دار رفع فاصله‌ی دندان می‌باشد. ماده‌ی آن معمولاً ضخامتی در حدود میلیمتر دارد و بر روی سطح دندانی قرار می‌گیرد که هنوز سالم و بی نقص است. از آنجا که لمینتها یک لایه‌ی محافظ محسوب می‌شوند، می‌توانند حساسیت دندان را به سرما، گرما و شیرینی‌ها کاهش دهند.

اگر تمایل به انجام لمینیت دندان دارید، دندان‌پزشک شما یک مشاوره‌ی اولیه را با شما ترتیب می‌دهد که در طی آن سلامت دهان و دندان شما ارزیابی شده و تمامی گزینه‌های درمانی ممکن با شما مطرح می‌شود. متخصصین ما درکلینیک دندانپزشکی ویستا، این مرحله را که شامل بررسی دقیق جزئیات درمان می‌باشد، به انجام می‌رسانند. این جزئیات شامل آماده‌سازی دندان شما برای انجام لمینت مخصوص به خودتان و همچنین انجام کارهای لازم برای داشتن ظاهری مناسب و زیبا می‌باشد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره تخصصی می توانید با شماره‌های تماس حاصل فرمایید . همکاران ما در کلینیک شما را برای دریافت این خدمات و یا رزرو نوبت راهنمایی خواهند کرد.

مزایای لمینت دندان


• یکی از مزیتهای اساسی ونیرها (لمینیت) این است که بیماران از تأثیر ونیرها بر روی ظاهر دندانهای خود لذت می‌برند.
• این روش، راه‌حلی بسیار عالی است چرا که لمینیت می‌تواند لبخند شما را به لبخندی عالی و زیبا تبدیل کند.
• لمینیت از دندانهای طبیعی شما استفاده می‌کند و به همین دلیل هیچ نیازی به جراحی وجود نداشته و زمان بهبودی کاهش می‌یابد.
• از آنجا که لمینیت یا ونیر: برای تطبیق با دیگر دندانهای شما ساخته می‌شوند، بنابراین طبیعی به نظر رسیده و هیچ کس نمی‌تواند تشخیص دهد که شما یک عمل دندان‌پزشکی زیبایی انجام داده اید.
• یک مزیت دیگر این است که ونیرها از مواد مقاوم در برابر لکه ساخته می‌شوند. بنابراین دندانهای شما سفیدتر و درخشانتر به نظر می‌رسند حتی اگر عادت به خوردن قهوه داشته باشید. دندان‌پزشکان از لمینیت برای تغییر شکل لبخند شما استفاده می‌کنند.

مطالعه در مورد ایمپلنت

انواع مختلف لمینت دندان

به طور اساسی چهار نوع لمینت دندان وجود دارد که توسط دندان‌پزشکان زیبایی استفاده می‌شوند. این چهار نوع شامل موارد زیر می‌باشند:

لمینت سرامیک

 

این لمینیتها شامل پوسته‌ی سرامیکی نازکی هستند که بر روی قسمت جلویی دندان قرار می‌گیرند. لمینتها، برخلاف روکش دندان، هیچ فلزی را در مواد سازنده‌ی خود ندارند. برای انجام لمینت چینی به دو بار مراجعه به دندان‌پزشک نیاز است. در جلسه‌ی اول دندان‌پزشک قالبی از دندانهای شما تهیه کرده و یک ونیر موقتی ساخته شده از جنس پلاستیک را برای شما به کار می‌برد. در جلسه‌ی دوم لمینت موقتی برداشته شده و با لمینت دائمی جایگزین می‌شود.

ونیرهای کامپوزیتی

این لمینتها می‌توانند با یک بار مراجعه به دندان‌پزشک انجام شوند. برای اینکه این لمینتها به صورت دندان طبیعی به نظر برسند، شفاف و صاف و هموار می‌شوند اما به اندازه‌ی لمینتهای چینی قوی نیستند. لمینتهای کامپوزیت در هنگام خوردن غذاهای ترد یا سفت مستعد شکستن هستند اما به راحتی ترمیم می‌شوند.

ونیرهای کامی

این ونیرهای دندانی معمولاً از طلا ساخته می‌شوند اما ممکن است دارای مواد کامپوزیت یا سرامیک (لمینت دندانی) نیز در مواد تشکیل دهنده‌ی خود باشند. این ونیرها در سقف دهان فرد (سمت داخلی دندان) و برای دندانهای بالایی و بخصوص برای درمان سایش دندانها استفاده می‌شوند.

ونیرهای غیر دائمی

این ونیرها از مواد رزین قابل انعطاف ساخته می‌شوند. ونیرهای غیر دائمی موجود بوده و در صورت نیاز به راحتی خارج می‌شوند.

فرایند انجام لمینت

برنامه‌ریزی تشخیص و درمان

گام اول شامل مشارکت فعال میان شما و دندان‌پزشک شماست. برای دندان‌پزشک خود توضیح دهید که منتظر چه نتیجه‌ای هستید. در طول این جلسه، دندان‌پزشک دندانهای شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که لمینت برای شما مناسب است یا خیر. همچنین فرایند انجام کار و محدودیتهای آن را برای شما شرح می‌دهد. همچنین دندان‌پزشک از دندان شما عکس‌برداری ]عکس دندان[ کرده و احتمالاً قالب دندانتان را می‌سازد.

آماده‌سازی

 

برای آماده کردن دندان برای انجام لمینت، دندان‌پزشک تقریباً نیم میلیمتر از مینای دندان را از سطح دندان برمی‌دارد. این اندازه تقریباً برابر ضخامت ونیری است که قرار است اضافه شود. قبل از برداشتن مینای دندان، شما و دندان‌پزشکتان باید درباره‌ی نیاز به بیهوشی موضعی برای بی حس کردن آن ناحیه از دندان، تصمیم‌گیری کنید. سپس دندان‌پزشک یک مدل یا قالب از دندان شما را تهیه می‌کند. این مدل به آزمایشگاه دندان فرستاده می‌شود و در آنجا لمینیت شما ساخته می‌شود. معمولاً یک تا دو هفته طول می‌کشد تا لمینیت آماده شده به دست دندان‌پزشک برسد. برای هر دندانی با ظاهر ناخوشایند، لمینت موقتی با صرف هزینه‌ا‌ی اضافی گذاشته می‌شود.

متصل کردن لمینت به دندان

 

پیش از آنکه لمینت به صورت دائمی به دندان شما چسبانده شود، دندان‌پزشک آن را به صورت موقتی بر روی دندان شما قرار می‌دهد تا از مناسب بودن و رنگ آن اطمینان حاصل کند. او به صورت مکرر ونیر را خارج کرده و می‌تراشد تا به اندازه‌ی مناسب دست یابد؛ رنگ لمینت هم با کم و زیاد کردن سیمان استفاده شده، تنظیم می‌شود.

سپس، برای آماده کردن دندان شما برای دریافت لمینت، دندان شما تمیز و براق شده و اچ می‌شوند که این عمل دندان را برای یک اتصال قوی، مستحکم می‌کند. چسب سیمان به لمینت اضافه می‌شود و سپس لمینت بر روی دندان قرار می‌گیرد. زمانی که مکان درست آن پیدا شد، دندانپزشک یک پرتو نوری را به ونیر یا لمینت می‌تاباند. این عمل مواد شیمیایی موجود در سیمان را فعال می‌کند و باعث می‌شود که سیمان سریعاً سفت و سخت شود.

گامهای نهایی شامل خارج کردن سیمان اضافی، ارزیابی نحوه‌ی گاز زدن شما و انجام تنظیمات نهایی در صورت نیاز می‌باشد. ممکن است از شما خواسته شود که پس از دو هفته برای جلسات پیگیری به مطب مراجعه کنید تا بررسی شود که لثه‌ی شما چگونه به لمینت پاسخ داده و مکان ونیر نیز یک بار دیگر بررسی شود.

مراقبت از لمینت

 

مسواک زدن عادی (با خمیر دندان غیر جرم‌گیر) و استفاده از نخ دندان تمام آن چیزی است که برای نگهداری از لمینت به آن احتیاج دارید. توصیه می‌شود که پسته را با دندان نشکنید و استخوان یا آب نبات سیب را با دندان نجوید. بقیه‌ی غذاها مشکلی ایجاد نمی‌کنند.
لمینیت سرامیکی برای تحمل ضربات شدید طراحی نشده اند و در صورت خوردن ضربه ممکن است مانند دندان طبیعی ترک بخورند. سنجاقها، ناخنها، بطریها و چیزهای دیگر را گاز نگیرید. اگر در ورزشهای پر برخورد شرکت دارید، محافظ دندان استفاده کنید.

آیا لمینتها قوی هستند؟

لمینتها بسیار قوی هستند اما مانند بسیاری از چیزهای دیگر به مسائلی بستگی دارند. اگر دندان‌پزشک در مرحله‌ی آماده‌سازی با احتیاط عمل کند و بیشتر روکش هم هنوز مینای دندان را بر روی خود داشته باشد، لمینت بسیار قوی عمل کرده و در واقع دندان را هم تقویت می‌کند. اگر از دندان خیلی کاسته شده و مینای دندان هم باقی نمانده باشد، ونیر گزینه‌ی خوبی به حساب نمی‌آید. بدون مینا، اتصال ضعیف بوده و طول عمر ترمیم زیاد نمی‌باشد بخصوص در افرادی که با دندانهای خود مواد غذایی سخت می‌جوند. با توجه به استحکام کششی پایین شیشه، ممکن است ونیرها یا روکشها در زیر فشار لب پر شوند. همانطور که قبل‌تر نیز گفته شد، سرامیک 90% استحکام مینای طبیعی دندان را دارد.

آیا لمینت سرامیک در طول زمان لکه‌دار یا تیره می‌شود؟

 

لمینیتهای با کیفیت از سرامیکی ساخته می‌شوند که بسیار متراکم بوده و به خوبی صیقل می‌خورند. این سرامیکها به ندرت لکه‌دار می‌شوند. آنها دارای ثبات رنگ بسیار بالایی می‌باشند. تمامی رنگدانه‌ها/ رنگها به جای سطح در درون بدنه‌ی شیشه وجود دارند، بنابراین وقتی نهایتاً سطح پوشانده می‌شود، هیچ بخشی از سایه‌ی رنگ اصلی از دست نمی‌رود. لمینتهای ارزانتر که از بلوکهای یکپارچه‌ی سرامیک ساخته شده اند، دارای لکه‌هایی سطحی هستند که باعث ترکیب بهتر آنها می‌شود. با گذشت زمان و به دلیل پاک شدن رنگهای سطحی، این لمینتها روشن‌تر می‌شوند.

در صورت تغییر عقیده آیا می‌توان ونیر را برداشت؟

باید بدانید که استفاده از ونیرهای سنتی یک روش برگشت‌ناپذیر است چرا که لازم است بخش کوچکی از مینای دندان شما برداشته شود تا بتوان پوسته را قرار داد. ما نوع جدیدی از ونیر را پیشنهاد می‌دهیم، به نام Lumineers®، که نیازی به برداشتن مینای دندان ندارد. ما گزینه‌های درمانی را با کمال میل در اختیار شما قرار می‌دهیم.

هزینه

هزینه‌ی ونیر دندان به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد از جمله:
• دستمزد دندانپزشکی که این کار را انجام می‌دهد.
• مکانی که درمان در آن صورت می‌گیرد.
• تعداد دندانهایی که مورد درمان قرار می‌گیرند.
• نوع ونیری که انتخاب می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *